Pokladňa a Sklad
 

eKasa 2025 novinky a zmeny

V tomto návode sa dozviete o všetkých úpravách a zmenách v aplikácii iKelp Predajca v súvislosti s legislatívnou zmenou platnou od 1.1.2025.

Je možné vykonať zmeny v aplikácii, alebo prípravu na zmenu DPH už pred 1.1.2025?

Áno, čiastočne. Aby aplikácia vedela komunikovať so zariadením pripraveným na legislatívnu zmenu, je potrebné vykonať aj aktualizáciu samotnej aplikácie iKelp Predajca. Aktuálnu verziu je možné stiahnuť TU. V aktuálnej verzii aplikácie sú zapracované všetky zmeny, ktoré prebehli na eKasa zariadeniach pričom je zabezpečená spätná kompatibilita. Aktualizáciu je možné si nainštalovať , aj keď samotné eKasa zariadenie ešte nie je aktualizované.

    • V prípade, že aplikáciu používate na viacerých PC, je potrebné vykonať aktualizáciu na všetkých zariadeniach. Pred aktualizáciou odporúčame vykonať zálohu dát aplikácie.

Do 31.12.2024 vrátane, platí aktuálne platný zákon a platné daňové sadzby vo výške 0%, 10% a 20%, a je potrebné doklady do 31.12.2024 vystavovať v tejto DPH. Novú výšku sadzieb DPH je možné zmeniť až pred prvým účtovaním po 1.1.2025. Zmeny v legislatíve sa však netýkajú len výšky DPH, ale napr. a jej rozpisu na dokladoch ako je to v prípade obalov.  

    • Aplikácia iKelp Predajca ponúka rôzne nástroje, ako napr. skupiny tovarov alebo kategórie, ktoré si viete vytvoriť aj tak, aby sa nezobrazovali v samotnom predaji. Tieto je možné si pomenovať podľa príslušnej sadzby DPH, a postupne si do nich pridávať karty tak, ako sa im bude meniť výška DPH od 1.1.2025. Na skladových kartách môže byť naraz vyplnených viacero kategórií. Následne si vyfiltrujete karty napr. v kategórii "23% DPH" a na týchto kartách vykonáte hromadne zmenu samotnej sadzby DPH.

Čo je potrebné vykonať v aplikácii iKelp Predajca po 1.1.2025?

Aktualizácia základných sadzieb DPH v nastaveniach aplikácie

  1. Kliknite v menu aplikácie na Nastavenia a možnosť Nastavenia.
  2. Kliknite na Doklady.
  3. V časti DPH vykonajte úpravu základných sadzieb DPH.
  4. Nastavte, ako Pred. (Prednastavená) DPH, ktorá má byť základná pri vytváraní nových položiek.
  5. Kliknite na Uložiť.
  6. Kliknite na Zatvoriť.

Aktualizácia DPH na položkách

Nakoľko z pohľadu aplikácie nie je možné vykonať aktualizáciu DPH na jednotlivých položkách, je potrebné vykonať tento úkon manuálne. Je na obchodníkovi, aby nadefinoval správnu výšku DPH jednotlivým položkám v rámci aktuálne platnej legislatívi. Túto zmenu je možné vykonať:

  • Jednotlivo na skladových kartách.
  • Hromadne, na základe kategórie/ skupiny tovarov ak sú v danej kategórii/ skupine položky ktorých sa týka nastavenie rovnakej DPH.
  • Hromadne na základe predchádzajúcej DPH. (Vyfiltrujú sa položky s určitou sadzbou DPH a týmto sa nastaví nová výška DPH.)
Viac informácií a postup zmeny sadzby DPH pre jednotlivé spôsoby sa dozviete v návode:

Čo je potrebné spraviť ak mám donášku?

Aktualizácia základných sadzieb DPH pre donášku

  1. Kliknite v menu aplikácie na Nastavenia a možnosť Nastavenia.
  2. Kliknite na Doklady a vyberte možnosť Predaj.
  3. V dolnej časti V režime Donáška meniť dph na položkách s príznakom z, nastavte základnú sadzbu 5%.
  4. Upravte hodnotu Zmeniť DPH na 19%
  5. Kliknite na Uložiť.
  6. Kliknite na Zatvoriť.

Ako správne účtovať položky na donášku?

V prípade účtovania cez donášku, podlieha vyúčtovanie zmene DPH, nakoľko sa nejedná v tomto prípade poskytnutia tovaru, resp. služby spojeného s ponukou priestorov a pod. Túto možnosť je možné v aplikácii vyriešiť dvomi spôsobmi:

  • Vyúčtovanie objednávky so zmenou sadzby DPH pred vyúčtovaním obsluhou.
  • Naúčtovanie na stole, kde automaticky pri vyúčtovaní aplikácia zmení DPH na položkách.

V jednom aj druhom prípade zostáva koncová cena zachovaná, mení sa len výška DPH.

Viac informácií a postup zmeny sadzby DPH pre jednotlivé spôsoby sa dozviete v návode:

Je možné nastaviť rôzne ceny pre položky na prevádzke a rôzne pre rozvoz?

Vzhľadom k tomu, že pri účtovaní cez donášku dochádza k zmene z 5% DPH na 19% DPH, ide o pomerne výrazný rozdiel v cene bez DPH a z toho vychádzajúceho zisku. Z toho dôvodu v aplikácii pribudlo nastavenie, ktorým je možné definovať iné ceny pre prevádzku a iné pre rozvoz.

Predaj a evidencia vratných obalov 

V súvislosti na legislatívnu došlo k zmenám aj z pohľadu evidencie vratných obalov na zariadeniach a ich následnou evidenciou na finančnej správe. Ak predávate vratné/zálohované obaly, odporúčame si skontrolovať nastavenia na daných položkách.

Ako bolo spomenuté, táto zmena sa týka len položiek typu vratný obal (napr. sklené fľaše, plastové fľaše, plastové prepravky, nerezové sudy). Netýka sa to obalov ako krabica na pizzu, obal na jedlo a pod.

Vratný obal - nastavenia

Pre správnu evidenciu daného typu karty je potrebné mať na karte nastavené:

  1. Jedná sa o kartu typu O - Obal
  2. S nastavenou DPH vo výške 0 s príznakom OOD - Oslobodené od dane.
  3. Na karte nastavený príznak Vratný tovar.

Používam aplikáciu iKelp Predajca Cloud a synchronizované POS Pokladne

Všetky informácie o tom, ako v tomto prípade postupovať a čo je potrebné si pripraviť sa dozviete v návode
Súvisiace návody
Write by Author / Vytvorené by