Hudba má zásadný vplyv na našu psychiku a správanie. Stačí si vybaviť, ako ovplyvňuje náš umelecký zážitok napríklad hudba vo filme. Niektoré melódie pomáhajú pri zaspávaní, iné podporujú kreativitu, ovplyvňujú náš výkon alebo dokonca dokážu liečiť. Podobne funguje hudba na zákazníkov vo vašej kaviarni alebo reštaurácii. Je dôležitou súčasťou celkového gastrozážitku. A nielen to! Dokáže ovplyvniť aj ekonomické výsledky vášho podnikania. V dnešnom článku sme sa zamerali na to, ako môžete využiť hudbu v prospech svojho podniku.
Ako hudba ovplyvňuje vašich zákazníkov
Každý gastropodnik uspokojuje trochu iné potreby zákazníkov. Inak budete o hudbe premýšľať v prípade večerného kokteilového baru, inak v prípade kaviarne, bistra alebo luxusnej reštaurácie. Ako hudba pôsobí na vašich zákazníkov?
Dotvára celkovú atmosféru
V každom gastrozariadení sa prirodzene zameriavate na to, aby zákazníkom chutilo. Ale keď prevádzkujete gastropodnik, potrebujete sa zamerať na všetkých päť zmyslov zákazníkov. Zrak, čuch, hmat, chuť a sluch dohromady rozhodujú o dokonalom zážitku. Hudba skrátka hrá zásadnú rolu a je kráľovnou celkovej atmosféry vášho podniku.
Pôsobí na pocit intimity a súkromia
Zvolená hudba môže ovplyvniť aj to, ako veľmi budú ľudia spolu konverzovať alebo do akej miery ich bude rušiť hluk okolia a ostatných hostí. Najmä v podnikoch vo veľmi rušnom prostredí (ulica, nákupné centrum) správne vybraná hudba pomáha vytvoriť väčší pocit súkromia a vlastne tak trochu „tlmiť“ vnemy prenikajúce z okolia.
Ovplyvňuje čas strávený vo vašom podniku a útratu
Hudba má vplyv i na to, koľko času strávia hostia v podniku, koľko toho vypijú a zjedia a, samozrejme, koľko minú. Jednoznačne platí, že vďaka hudbe môžete dosiahnuť vyšší obrat, no je potrebné reflektovať štýl podniku. Hudba totiž ovplyvňuje tempo hostí pri jedle a pití. Čím rýchlejšie tempo, tým rýchlejšie dokončenie objednávky a odchod. Napríklad v bistre, kde potrebujete počas dňa docieliť čo najvyšší počet návštev a máte obmedzené miesta na sedenie, budete s hudbou pracovať inak ako v bare, kde sa budete snažiť udržať hostí čo najdlhšie.
Podporuje sezónnu ponuku
Asi nemusíme pripomínať, že vďaka hudbe môžete upútať pozornosť v súvislosti s konkrétnou ponukou, podporiť sezónnosť a dokonca prilákať úplne nových zákazníkov. Vianoce, Veľká noc, významné dni či sviatky predstavujú príležitosť pripraviť pre hostí špeciálne menu, ktoré môžete ešte podporiť hudbou.
Spríjemňuje čakanie
Vďaka hudbe budú hostia lepšie znášať čakanie, pretože s príjemnou pomalšou hudbou im čas v rade alebo pri stole plynie rýchlejšie. Ak napríklad prevádzkujete rušnú kaviareň, ktorú v čase špičky navštívi veľa hostí, spríjemnite ľuďom stojacim v rade čakanie na kávu práve príjemnou pomalšou hudbou.
Posilňuje vašu značku
V rámci svojho bistra, kaviarne alebo reštaurácie by ste mali mať zadefinovanú značku a z nej vyplývajúcu stratégiu. Hudba je potom len neoddeliteľnou súčasťou. Zaradenie vážnej hudby do prevádzky nočného baru alebo rockové odpaľovačky v luxusnej reštaurácii asi nebudú v súlade s vašou značkou. Vaši zákazníci si totiž podvedome spájajú hudbu aj so štýlom gastropodniku. Reštaurácie, v ktorých hrá živá alebo klasická hudba, vnímajú ľudia ako luxusnejšie a drahšie.
Ako si vybrať hudbu do gastropodniku
Z konceptu vášho podniku a zo zadefinovanej značky by malo byť jasné, na akých zákazníkov a s akou ponukou sa zameriate. Tomu potom prispôsobte aj výber hudby. Tá býva v mnohých gastropodnikoch tak trochu popoluškou, čiže je mimo hlavného záujmu majiteľov. Hudba si však nielen z vyššie zmienených dôvodov zaslúži viac vašej pozornosti. Len rádio pustené odniekiaľ z kuchyne nestačí.
Spýtajte sa teda sami seba: Akú atmosféru chcem vo svojom podniku vytvoriť pre hostí? Zodpovedá zvolená hudba tomu, čo znamená moja značka? Priťahuje hudba správny typ zákazníkov? Podporuje hudba obchodné ciele?
Ak prevádzkujete kaviareň, bar, jedáleň alebo reštauráciu, určite nenechávajte nikoho z personálu, aby rozhodoval o tom, aké pesničky sa majú vo vašom podniku hrať. Kuchár môže byť rockový fanúšik, čašník má rád rap a servírka za barom zas miluje romantické filmové melódie. Hudbu by ste si nemali vyberať podľa osobného vkusu, ale podľa svojho podniku.
Prispôsobte štýl, tempo, rýchlosť a hlasitosť hudby nielen značke a typu podniku, ale aj aktuálnym prevádzkovým potrebám, čiže i počtu hostí, ich veku alebo dennej fáze. Napríklad v zaplnenej reštaurácii môžete hlasitosť hudby ľahko zvýšiť, a keď je v podniku menej hostí, tak, naopak, znížiť.
Na čo si dať pozor pri výbere hudby do gastropodniku
Technické vybavenie
Kvalita hudobného zážitku sa odvíja aj od technického vybavenia. Ani to nepodceňujte. Hudba pustená z mobilného telefónu servírky alebo z počítača pri pokladnici nezaistí správne ozvučenie celého priestoru. Nemusíte si hneď zaobstarať najdrahšie vybavenie na úrovni svetových koncertných sál, ale s primeranou investíciou na dosiahnutie kvalitného zvukového zážitku počítajte. A nechajte si poradiť. Každý priestor skrátka potrebuje iné vybavenie a zariadenie. Inak funguje hudba v prázdnom podniku bez hostí a inak v priestore s plne obsadenými stolmi.
Streamovacie služby
Majte vytvorené dostatočne dlhé a pestré zoznamy hudby alebo využite služby online aplikácií na počúvanie hudby. Nie je nič horšie ako deň čo deň dookola počúvať niekoľko opakujúcich sa piesní alebo skladieb, ktoré časom omrzia nielen vašich hostí, ale aj personál. Ideálne je vytvoriť zoznamy so stovkami skladieb a priebežne ich dopĺňať novými, aby ste sa vyhli opakovaniu.
Streamovacie služby majú celý rad výhod. Môžete v nich vytvárať viac hudobných zoznamov a navyše vám odporučia novú hudbu, piesne a autorov podľa vami vybraných skladieb. Väčšina streamovacích služieb si účtuje rozumný mesačný poplatok, ktorý nezaťaží váš rozpočet.
Autorské práva
Na záver dôležité upozornenie. Hudba vo vašom podniku má pochádzať z legálneho zdroja, a keďže ju používate vo verejnom priestore, ide o jej verejné použitie a to podlieha platbe podľa pravidiel autorského zákona. Na verejnú produkciu na rozdiel od súkromného počúvania budete potrebovať licenciu od ochranného zväzu SOZA.