Čo a prečo si osvojiť kvôli efektívnemu nakladaniu so skladovými zásobami?

Nie je žiadnym tajomstvom, že inventúry vo všeobecnosti predstavujú akéhosi strašiaka väčšiny reštauračných zariadení. Našťastie moderné reštauračné systémy umožňujú kontrolovať a organizovať každý jeden aspekt skladových zásob. A aby toho nebolo málo, pomáhajú udržiavať plynulý chod každého skladu, pričom zároveň prispievajú k zvyšovaniu ziskov. Ponúkame vám niekoľko tipov, čo a prečo si osvojiť kvôli efektívnemu nakladaniu so skladovými zásobami.

Monitorujte skladové zásoby

Pred dodaním nového tovaru nikdy nezabúdajte na monitoring aktuálnych skladových zásob. V tomto prípade je najefektívnejším riešením používanie inteligentného POS softvéru, ktorý vás kedykoľvek poinformuje o súčasnom stave vášho skladu. Nestane sa teda, že by ste objednali niečo, čoho máte dostatok. Samozrejme, platí to aj naopak: nikdy nezabudnete doobjednať to, čo vám chýba, resp. čo sa vám míňa. S moderným reštauračným systémom tak predídete akémukoľvek plytvaniu surovinami, čím automaticky šetríte vaše finančné zdroje a zároveň sa nedostanete do úzkych v dôsledku toho, že niečo podstatné zrazu nemáte.

Zapamätajte si: Rozdiel medzi objednaným a využitým objemom danej položky by mal činiť maximálne 5 %. Zatiaľ čo z mäsa sa odstránia nežiaduce šľachy a zo zeleniny znehodnotené časti, alkohol či točené nápoje sa občas môžu rozliať. Rozdiel nad 5 % však naznačuje, že z radov vášho personálu môže dochádzať k neželaným „ulievaniam“. A toto všetko vám pomôže odhaľovať a zároveň držať pod kontrolou softvér iKelp POS Mobile.

Ukážka výpisu z rýchlej inventúry
Ukážka výpisu z rýchlej inventúry. Zdroj: iKelp

Každodenná inventúra tovaru

Zabudnite na nárazové inventúry tovaru, vyhľadávanie jednotlivých položiek a stres z chýbajúcich surovín. Samozrejme, pravidelná „veľká“ inventúra poverenými zamestnancami je vítaná – jedna vec je, čo je v systéme, druhá vec vidieť na vlastné oči, čo sa v sklade nachádza, resp. z nejakého dôvodu nenachádza, hoci podľa evidencie by to tam malo byť. No vo všeobecnosti vám odporúčame staviť hlavne na každodennú inventúru tovaru, o ktorú sa postará práve skladový program šitý na mieru reštauráciám. Vďaka nemu budete mať neustále pod palcom, čo a v akom množstve máte aktuálne na sklade. Keď sa vám bude niečo míňať, včas to spozorujete. Nestane sa teda, že by ste vašim zákazníkom museli oznámiť tú nepríjemnú vetu: „Bohužiaľ, to nemáme.“

Náš tip: Pri využívaní jednotlivých položiek sa riaďte princípom FIFO (z anglického First in, First out). Čo to znamená? Najskôr by ste mali míňať staršie zásoby, až potom pristupovať k spotrebovávaniu tých novších. Ukladajte zásoby do regálov rovno tak, aby boli poruke od najstarších po najnovšie. Predídete tak zbytočnému vyhadzovaniu tovaru, ktorý podlieha skaze.

Neskladujte zbytočne veľa surovín

Keď ide o efektívne nakladanie so skladovými zásobami, prirodzene najcitlivejšou položkou sú suroviny podliehajúce skaze. Jednoducho povedané, keď ich nestihnete včas zužitkovať, stanú sa pre vás stratovými. Nielenže tak plytváte jedlom, ale ešte aj zbytočne vyhadzujete peniaze oknom. Skladujte preto len toľko surovín, koľko je vaša prevádzka schopná v určitom časovom rámci reálne využiť. Možno si práve teraz myslíte, že „to sa ľahko hovorí“. Opäť však prízvukujeme, že vám v tom pomôže skladový program prispôsobený pre reštaurácie. Okrem toho vám pri plánovaní nákupu surovín môže pomôcť prehľad, čo a v akej frekvencii u vás zákazníci konzumujú. Aj na základe toho viete odhadnúť predpokladanú spotrebu surovín v ďalšom období.



Vedeli ste, že už po niekoľkých týždňoch používania skladového programu sa začnete lepšie orientovať v tom, čo, v akom množstve a v akom časovom horizonte sa u vás míňa? A najlepšie na tom je, že všetko môžete sledovať z mobilného telefónu, dokonca aj z pohodlia vašej obývačky.

Využívajte sezónne suroviny

Jedným zo spôsobov, ako predísť neefektívnemu plytvaniu jedlom, je aj využívanie sezónnych surovín. Vyskúšajte do vašich receptov zakomponovať také, ktoré sú v danom období čerstvé, ľahko dostupné a netreba z nich teda robiť zbytočne veľké zásoby. Napríklad počas leta môžete obohatiť vaše menu o rizoto z čerstvej zeleniny alebo o cukinové cestoviny. Navyše tým, že budete pravidelne spestrovať vašu ponuku o nové jedlá, prilákate do vášho podniku ďalších hostí.



Náš tip: Umiestnite váš jedálny lístok aj na web. Neustále aktualizovanou ponukou získate nových zákazníkov, čím si navýšite tržby.

Veďte si prehľad o vyhadzovaných zásobách

Skvelým tipom, ktorý dozaista zefektívni vaše nakladanie so skladovými zásobami, je vedenie prehľadu o vyhadzovaných surovinách. Takýmto jednoduchým spôsobom môžete veľmi rýchlo zistiť, že mesiac čo mesiac vyhadzujete zbytočne veľké množstvo určitých položiek. Na základe toho buď znížite množstvo objednávaného tovaru, alebo môžete dané suroviny nahradiť takými, ktoré budú medzi vašimi zákazníkmi žiadanejšie.



Stojí za zváženie: Ak využívate množstevné zľavy, potom sú, prirodzene, na mieste obavy, že znížením množstva objednávaného tovaru dôjde k navýšeniu nákupnej ceny a tým k zníženiu vašich ziskov. Ak však časť surovín pravidelne končí v dôsledku exspirácie tak či tak v odpadkoch, koľko ste vlastne na tej lepšej cene za vyššie množstvo tovaru ušetrili? A ušetrili ste vôbec? Niekedy sa nákup menšieho množstva za vyššiu cenu oplatí viac ako nákup veľkého množstva za cenu nižšiu.

Základom je program na evidenciu skladov

Dá sa povedať, že prehľady a analýzy sú nevyhnutnými požiadavkami na efektívne fungovanie skladového hospodárstva. Práve s tými dokážu značne pomôcť reštauračné systémy so skladovým programom, ktorý monitoruje zásoby a zaznamenáva ich tok, pričom odhalí, ktoré suroviny sa u vás míňajú a ktoré, naopak, nie. Nehovoriac o tom, že takýto skladový program bude pre vás predstavovať nástroj na každodennú inventúru tovaru. Navyše ju môžete vykonávať prakticky kedykoľvek a odkiaľkoľvek cez smartfón – pokojne aj z dovolenky na pláži. Vaše zásoby tak budete mať neustále pod kontrolou.

Write by Author / Vytvorené by
Besteron VISA, MasterCard