Sympatickú kaviareň v bratislavskom nákupnom centre Nivy by prehliadol naozaj málokto. Hneď pri vstupe na autobusovú stanicu vás uvíta vôňa čerstvo pripravenej kávy - pričom jej poloha vôbec nie je náhodná. Little funguje na historickom mieste, kde kedysi stála obľúbená kaviareň z čias pôvodnej autobusovej stanice. Dnešný Little tak pokračuje v tradícii "malej, ale útulnej" kaviarne s ponukou, v ktorej si každý nájde to svoje. O jej vzniku, podnikaní vo vysoko konkurenčnom prostredí a budúcich plánoch nám rozprával majiteľ Vladimír Kmec, dvojnásobný víťaz majstrovstiev Slovenska v príprave kávy.
Ako vznikla kaviareň Little by Cipolla Caffé a čo všetko stálo za jej otvorením?
K Little som sa dostal postupne. Po pandémii som odkúpil časť firmy od spolumajiteľa, ktorý sa nestíhal venovať inému projektu. Kaviareň vznikla na základoch starej prevádzky Rous, ktorá kedysi stála ako kontajner priamo na nástupištiach. Ľudia si tam zvykli dávať domáce koláčiky a kávu, a my v tejto tradícii pokračujeme aj dnes. Veľmi ma to teší, pretože kávu milujem celým srdcom.
Obľúbenú kaviareň nájdete v nákupnom centre Nivy. Zdroj: instagram.com/little_cipolla
Na slovenskej kávovej scéne je vaše meno dobre známe, rovnako tak aj značka Cipolla Caffé, za ktorou stojí Stanislav Cibuľa. Viete nám o svojich začiatkoch a tomto spojení povedať viac?
Pôvodne som maturoval ako čašník. Po škole som sa chvíľku hľadal, no hlavný zlom mojej kariéry nastal v roku 2013, keď som vyhral majstrovstvá Slovenska v kategórii Latte Art a Cup Tasters. Vtedy mi bolo jasné, že káva bude môj smer. Práve tam som sa zoznámil s mojim dnes už spoločníkom, Stanislavom Cibuľom z Cipolla Caffé. Keď mi vtedy ako baristický guru zdvíhal ruku za prvé miesto v Latte Art, ani vo sne by mi nenapadlo, že o 10 rokov budeme mať spoločnú kaviareň. Život je v tomto krásny.
Ako vyzerá vaša ponuka a čo u vás nájdeme na mlynčeku? Je niektorá káva pre vašu kaviareň charakteristická?
Ponuka je široká, od klasickej prípravy espresso nápojov po rôzne alternatívy ako matcha, chai, rôzne čaje a nealko nápoje. Samozrejmosťou sú aj bezlaktózové a rastlinné varianty mlieka. Vyhľadávaná je u nás aj filtrovaná káva, v ranných hodinách ponúkame batch brew alebo chemex. Nech už si zákazník vyberie čokoľvek, dbáme na to, aby príprava každej šálky bola vizitkou našich skúseností. A ak by som mal vypichnúť jeden charakteristický nápoj, bolo by to určite naše cappuccino.
Snažíme sa, aby naša káva nebola ani kyslá, ani horká. Začínali sme s Cubou, avšak tá sa stáva nedostatkovým tovarom a tak sme prešli na Brazíliu. Veľmi si dávame pozor na dodržiavanie toho správneho pomeru a zachovanie chuti, ktorú majú naši zákazníci v obľube najviac.

Majiteľ kaviarne Vladimír Kmec odporúča cappuccino. Zdroj: instagram.com/little_cipolla
Prevádzka v najrušnejšom nákupnom centre v hlavnom meste prináša veľa zákazníkov, ale aj vysokú konkurenciu. Ako ju vnímate? Viete nám opísať, kto tvorí gro vašich zákazníkov?
Tým, že sme prakticky na autobusovej stanici, naša klientela je veľmi pestrá. Študenti, manažéri, šoféri autobusov, starší zákazníci alebo zamestnanci z okolitých firiem. Tá rôznorodosť je skvelá a každý deň je iný. Čo sa týka konkurencie, je jej naozaj dosť, ale vôbec to nevnímam tragicky. S konkurenciou prichádzajú možnosti a ľudia si tak môžu vyskúšať, čo im vyhovuje najviac. Je pre nás skvelou vizitkou, keď vidíme, že sa napokon radi vrátia k nám.
Dôležitou súčasťou každej prevádzky je aj pokladničný systém, ktorý používa. Ako ste sa dostali k systému iKelp a ako sa vám s ním pracuje?
Pochádzame z Prešova, kde sme pracovali s jednou inovatívnou firmou, ktorá susedila práve s pobočkou iKelp. Za tie roky som už videl rôzne systémy, ale iKelp mi sadol hneď. A to nie len systém - ktorý je jednoduchý a skvelý - ale aj firma, s ktorou sme nadviazali výborné vzťahy. iKelp vnímam ako partiu úžasných ľudí, ktorí vedia naozaj pomôcť, sú veľmi trpezliví a keď sa vyskytne nejaký problém, sú vždy nápomocní a čím skôr všetko vyriešia. Takýto servis som nezažil ani pri väčších firmách, takže by som momentálne určite nemenil.
Priznám sa, že zatiaľ využívam len základné funkcionality systému, v budúcnosti však chcem využívať aj moduly ako akcie alebo štatistiky, ktoré mi pomôžu pri lepšom plánovaní a efektívnejšom hospodárení. Systém iKelp dokáže zastrešiť požiadavky našej kaviarne na 120 %. A keď chcem niečo navyše, väčšinou to ide - len sa to ešte musím naučiť lepšie ovládať.
Spomínate, že plánujete využívať aj ďalšie funkcionality systému. Znamená to, že sa chystáte prevádzku rozširovať aj na ďalšie miesta?
Ešte nedávno sme sa pohrávali s myšlienkou otvoriť druhú prevádzku, no aktuálna situácia v gastre je celkom turbulentná a tak sme sa rozhodli plány zatiaľ odložiť a naplno sa venovať našej Little na Nivách. Otvorení sme však všetkým príležitostiam, takže ak nám skríži cestu vhodný priestor vo vhodný čas, určite to nezavrhujeme.
Výberová káva a domáce koláčiky v Little. Zdroj: instagram.com/little_cipolla
Budeme držať palce pri každej ďalšej príležitosti. Skutočne nás teší, že sa vašej prevádzke na Nivách tak darí. Spomínali ste, že táto lokalita prináša rozmanitú klientelu, s ktorou určite prichádzajú aj zábavné príhody. Viete sa s nami na záver o nejakú podeliť?
O zábavné príhody máme postarané viac než dosť. Občas schytáme situácie, ktoré by sme naozaj nemuseli. Pred časom mi napríklad jedna cestujúca vynadala, že jej odišiel autobus a ako si to predstavujeme. Mal som zavolať šoférovi, aby sa po ňu okamžite vrátil (smiech). Tak som jej dal kávu a ukázal, kde je ticket office. Bola vykoľajená, veď kto by nebol, ale ja verím, že si stačí zachovať chladnú hlavu, humor a dobrú kávu. S tým to hádam pôjde vždy.
Ďakujeme za skvelý rozhovor, Little by Cipolla želáme množstvo úspechov a veľa spokojných zákazníkov.